A 2009-es
esztendőt – ha kicsit megkésve is – a szalon jegyében indítjuk el. A “szalonkultúra” inkább mint
közhely él a tudatunkban. Ismereteinket e tárgyban sajnos nagyon kevés
forrásból gyarapíthatjuk, és ez annál is sajnálatosabb, mert a magyar
kultúrának is jelentôs, ám méltatlanul elfeledett része volt a kisközösségi
mûélvezet ezen formája. Népszerûsítése és felélesztése sokban
hozzájárulhat a tömegkommunikációban fuldokló ember kultúrszomjának
enyhítéséhez. Ha kiváncsi arra, hogyan, kövessen minket most induló
sorozatunkban…
A XVI-XVII. századi létforma hívta életre a szalont, mint
építészeti teret. Eleinte a fôúri épületekben a “salon” mint fogadószoba a
vendégek kihallgatására szolgált. A polgárosodás elôrehaladtával a XVIII.
századtól ez a funkció lassacskán átalakult nappali társalgóvá, a hatalmi
reprezentáció színhelyébôl a szabadidô eltöltésének közösségi terévé változva.
A szalonnak mint társasági létformának manapság többféle értelmezése létezik: a
festészeti szalon, az irodalmi szalon és a zeneszalon. Mindegyik a francia
arisztokrácia mûvészetpártoló tevékenységébôl sarjadt, mintát
adva a késôbb európaszerte kialakult mûvészeti szalonoknak. A szalonok mindig a
házigazda(-ák) személyéhez kötôdôen formálódtak, a vendégek és “animátorok”
hasonló értékrend mentén képzelték el a világ rendjét, és ezzel összefüggésben
a mûvészeti önkifejezésben is kialakultak a közösen ápolt formák. Számos
példa tanúskodik arról, hogy milyen mély társadalmi befolyással bírtak adott korszakokban
különbözô szalonok: a francia forradalmat megelôzô évtizedek irodalmi
szalonjaiban szökött szárba a felvilágosodás, Holbach báró, Melle Lespinasse
vagy Mme Geoffrin estjein találkoztak a kor legnagyobb szellemei, akik az
Enciklopédia révén megváltoztatták a világ addigi menetét. A XIX. század
Párizsában Charles Nodier szalonjában formálódott a romantika eszméje, ahol már
együtt látjuk az irodalom, a festészet és a zene legnevesebb képviselôit,
Victor Hugótól Balzac-ig, Eugène Delacroix-tól Liszt Ferencig. A
szalonokat történelmük során leggyakrabban hölgyek nevéhez köthetjük. Talán
ezáltal válhatott a közvetlen hatalomgyakorlás színterébôl a manipulációk és
intrikák melegágyává, a mûvészek és mûvészetek befolyásolásának
eszközévé. Madame de Pompadourtól George Sand szalonjaiig minden rendû és
rangú szellem megtalálta az érdeklôdésének és érdekeinek legmegfelelôbb
közeget.
A szalonok több fénykort is megérték: az arisztokratikus szalonok
közvetlenül a francia forradalom elôtt fertôzték meg szellemiségükkel a kor
minden jelentôs uralkodóját, melynek folytán országaikban bekövetkezett
társadalmi felbolydulásokért jószerivel maguk váltak felelôsökké. A napoleoni
háborúk végével új fajta szalonkultúra alakult ki: a vagyonától megfosztott
arisztokrácia háttérbe szorult, és az idôközben megállíthatatlanul feltörekvô
nagypolgárság átvette a kezdeményezést: a szimbolikus hangvételû, hatalmi
intrikák körül forgó filozófus szalonok helyett a mûvészetpártolás lett a
szalon fô funkciója: a társadalmi rangot a legnagyobb mûvészek
“birtoklása”, szellemi és mûvészi szimpátiájuk vagy loyalitásuk elnyerése
jelentette.
Ez a romantikus eszmény teszi
ma is oly nosztalgikussá kortárs mûvészeinkben a szalonok világát: a
mûvészt felértékelte az új arisztokrácia szellemi útkeresése, s a közös
értékek kialakulásáig kéz a kézben haladt a kisérletezô mûvész és a
vállalkozó nagypolgár.
A szalonok alkonyát e szolidaritás kihunyása okozta: az elsô világháború után egyre nagyobb
szerepet öltött a tömegek fölötti uralom igénye, legyen szó népmozgalmakról,
tömegkommunikációról vagy akár a két világégés halottainak számáról. A
mûvészet a századfordulón látnoki erôvel ábrázolta a közösségek
szétesését, és az egyén elveszettségét az új társadalmi rendek darálójában.
Ezredfordulónkra úgy tûnik, ennek a korszaknak is talán a végére érünk:
az európára erôszakolt békék, majd a hatalmi béklyók (látszati?) lazulása ismét
elôtérbe hozta a kisközösségek fontosságát. Ismét divat lett társaságokat
alapítani, intimebb közösségi tereket építeni, civil életet élni. A szalon mint
létforma megújult tartalommal, a tömegkommunikáció és az információáramlás új
eszközeinek igénybevételével új tartalmakkal gazdagodva újszerûen
fogalmazhatja át a XX. századi polgári komfortérzetrôl alkotott ideáinkat.
(folytatjuk…) forrás: zeneszalon